معرفی رشته هوانوردی
16 شهریور 1399
ارسال شده توسط ادمین سایت

هوانوردی ارتباطی با رشته مهندسی هوافضا ندارد و هوافضا یک شاخه از مهندسی مکانیک است که مربوط به ساخت هواپیما، موشک و … است.
هوانوردی دارای 3 گرایش است:
1- خلبانی
2- مراقبت پرواز
3- ناوبری هوایی
تنها شاخه از رشته خلبانی که در دانشگاه های سراسری میتوان تحصیل کرد شاخه خلبانی نظامی می باشد که از رشته های دانشگاه علوم و فنون هوایی ستاری میباشد.
این دانشگاه دانشجویان خود را از متقاضیان کنکور ریاضی و تجربی انتخاب میکند.
دانشجویان پذیرفته شده در رشته خلبانی دانشگاه ستاری زیرمجموعه نیروی هوایی ارتش ایران می باشند و دانش آموزان از زمان ورود خود به این دانشگاه یک فرد نظامی شناحته می شوند و در نهایت تحت عنوان افسر مهندس یا کارشناس هوایی فارغ التحصیل می شوند.
استخدام در نیروی هوایی ارتش و گذراندن دوره هوانوردی در دانشگاه در کنار مزیت های عمده ای که دارد شاید بتوان گفت دو اشکال مهم را هم دارد یکی اینکه زنان نمیتوانند از این راه خلبان شوند و دیگر آنکه خلبان نظامی بودن مخاطرات و مشکلاتی را میتواند به همراه داشته باشد و به همین خاطر خیلی از افراد این خطرات را با وجود مزیت ها انتخاب نمیکنند.
گرایش مراقبت پرواز
این گرایش از حساسیت بالایی برخوردار است و مختصصان برج مراقب را پروش میدهند.
آنها وظیفه دارند دستورات لازم از قبیل وزش باد هدایت و گردش و فرود و کاهش و یا افزایش سرعت را با توجه به هواپیماهای دیگر به خلبان تحت نظرخود بازگو کند و اطلاعات لازم را به خلبان دهند تا تداخلی در حرکت آنها پیش نیاید و در ایمنی کامل به مقصد برسند.
گرایش ناوبری هوایی
یکی از عوامل موفقیت وحود ایمنی در پرواز است.
این کار لازم به وجود فردی است که قبل از پرواز مسئولیت تهیه و طراحی نقشۀ مسیر پرواز را بر عهده داشته باشد و مشخص کند که لازم است هواپیما در چه ارتفاعی با چه سرعتی حرکت کند.
به عبارت ساده تر این فرد خلبان دوم پرواز است البته تمام هواپیماها ناوبر ندارند.
وجود ناوبر، قدرت مانور در پرواز را بالا میبرد حتی توانایی پرواز در هوای نامناسب را نیز برای خلبان ممکن می سازد.
خلبانی
برای خلبان هواپیمای مسافربری شدن باید از طریق آموزشگاه هایی که زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت میکنند اقدام به ثبتنام کنید.
در مراکز فوق پس از گذراندن دوره های تئوری و عملی و موفقیت در آزمون تئوری و عملی سازمان هواپیمایی کشوری، که هر سال برگزار میشود، میتوان مدارک مربوطه را اخذ کرد.
در واقع این آموزشگاه ها ارتباطی با دانشگاه ها ندارند و به صورت خصوصی زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به آموزش افراد میکنند.
در این آموزشگاه ها به صورت تئوری و عملی آموزش های لازم به افراد داده می شود. هزینۀ شرکت در این آموزشگاه ها و دریافت مدارک مربوطه، بسیار بالاست.
در پایان، پس از اخذ مدارک برای شرکت در آزمون استخدامی ایرلاین ها، باید اقدام شود که در صورت وارد شدن به ایرلاین به منظور شروع فعالیت به عنوان خلبان باید دوره های مخصوص هواپیمای مسافربری نیز طی شود و با توجه به نوع هواپیمایی که ایرلاین در اختیار دارد متفاوت است.
رشته خلبانی دو شاخه نظامی و کشوری غیر نظامی دارد که از همدیگر هستند و نظارت سازمان و وزارتخانه خاص خودش است که در این بین خلبانی نظامی زیر نظر ارتش و خلبانی غیر نظامی زیر نظر وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشور می باشد.
بخش نظامی
دانشگاه شهید ستاری در گذشته، پذیرش دانشجو از طریق قبولی در آزمون کنکور سراسری و تنها از میان داوطلبین دارای مدرک دیپلم در رشته ریاضی و فیزیک انجام میپذیرفت، اما از سال ۱۳۸۵، این دانشگاه و سایر دانشگاههای ارتش (بجز علوم پزشکی) تنها از طریق آزمون ورودی که بهطور متمرکز توسط مرکز سنجش و گزینش ارتش برگزار میگردد، دانشجو میپذیرند.
دانشجویان این دانشگاه در کنار دروس رشته آموزشی خود، آموزش نظامی را نیز فرا میگیرند و پس از دانشآموختگی در مقطع کارشناسی این دانشگاه، به درجه ستوان دوم نائل میشوند.
باید این افراد از نظر جسمی معاینه شوند چه ویژگی هایی از قبیل سن آنها بررسی میشود که باید حداکثر 20 سال باشد و حداقل قد باید 165 سانتیمتر باشد و وزن مناسبی از نظر جسمانی داشته باشند و دید چشم آنها مناسب باشد و کور رنگی نداشته باشند و چشم این افراد طی سه مرحله معاینه میشود و نوار مغزی گرفته میشود و سپس دندانها بررسی میشود
دیدگاهتان را بنویسید